Így változott a jótállás
By , on November 30nd, 2014Részben bővült részben csökkent a jótállásra jogosult termékek létszáma. Márciusban fogadtak el egy kormányrendeletet erre vonatkozóan, mely 2014. szeptember 15-től lépett életbe.Az új törvény alapján a tíz ezer forint alatti termékekre nem fog jótállás vonatkozni.
A kötelez jótállással rendelkező termékek listájára új árucikkek is felkerültek, ilyenek például a 10.000 forint feletti napszemüvegek, elektromos biciklik és rollerek, quadok és motoros vízi járművek.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület felhívja a figyelmet, hogy a jótállás nemcsak jogszabályokon, de szerződéseken is alapulhat, vagyis az eladók önként vállalhatnak jótállást a listán nem szereplő termékekre is.
Jótállás érvényesítése a fogyasztóvédelemnél:
A fogyasztóvédelem alapvető célja a fogyasztónak a gyártóval, szolgáltatóval, illetve a forgalmazóval szembeni érdekérvényesítésének biztosítása.
Hogyan történik a fogyasztói igény érvényesítése?
Az igények érvényesítése a fogyasztóvédelmi intézményrendszeren és az igazságszolgáltatáson keresztül történik.
A fogyasztói szerződések keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézése:
Hol kell benyújtani a szavatossági igényt?
A szavatossági igényt annál a kereskedőnél kell bejelenteni, amelytől a fogyasztó a terméket vásárolta. A forgalmazó köteles a szerződés megkötését bizonyítottnak tekinteni, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számla, nyugta).
A szavatossági igény bejelentésekor a kereskedő köteles jegyzőkönyvet felvenni.
A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni. Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesítésekor nem tud nyilatkozni, álláspontját legkésőbb 3 munkanapon belül köteles közölni a fogyasztóval. Ha a jegyzőkönyv felvételére sem került sor, akkor azt a területileg illetékes felügyelőség felé kell jelezni.
Mikor indokolt a békéltető testülethez fordulni?
Ha arról szól a vita, hogy a meghibásodás rendeltetésszerű vagy rendeltetésellenes használat eredményeképpen keletkezett-e, az illetékes békéltető testületnél indokolt elkezdeni a vitarendezést.
A fogyasztó kérheti a termék kijavítását vagy kicserélését, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a forgalmazónak a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne.
Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a forgalmazó a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének nem tud megfelelő határidőn belül, jelentős kényelmetlenség okozása nélkül eleget tenni – választása szerint – megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
Kötelező jótállás
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozóan 1 éves kötelező jótállás vállalását írja elő a jogszabály.
Mivel lehet a jótállási igényt érvényesíteni?
A fogyasztó jótállási igényét jótállási jeggyel érvényesítheti. A jótállási jegyet a forgalmazó a fogyasztási cikkel együtt, a szolgáltatást nyújtó vállalkozó pedig a szolgáltatás díjának átvételekor, legkésőbb azonban a termék fogyasztó részére történő átadásakor köteles a fogyasztó részére – annak külön kérése nélkül – átadni.
Jótállás alapján a fogyasztó ugyanazon jogokat érvényesítheti, mint a szavatosság körében, szolgáltatás esetén kicserélés helyett a munka újbóli elvégzése kérhető. A kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész építhető be.
Mely esetben lehet kérni a vásárolt termék cseréjét?
Ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt annak megvásárlásától számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó köteles a fogyasztási cikket kicserélni.
Panasz esetén hova lehet fordulni?
A fogyasztó panaszbejelentése alapján az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőség indít eljárást.
Intézkedésként jellemzően a jogsértő állapot megszüntetését célzó, kötelezést tartalmazó határozat kiadására kerül sor, szankcióként fogyasztóvédelmi bírság kiszabására van lehetőség.
Békéltető testület
A békéltető testület ingyenesen igénybe vehető és az ország egész területén hozzáférhető vitarendezési fórum, a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamara mellett működő független testület. Hatáskörébe tartozik a fogyasztó és a vállalkozás közötti, a termék minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével, továbbá a felek közötti szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy bírósági eljáráson kívüli rendezése: e célból egyezség létrehozásának megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügyben döntés hozatala a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében.
A békéltető testület eljárásának célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet közötti vitás ügy (fogyasztói jogvita) egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügy eldöntése a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítésének biztosítása érdekében.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság területi szervei:
Budapest Főváros Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 1052 Budapest, Városház u. 7.
Pest Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 1052 Budapest, Városház u. 7.
Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 6000 Kecskemét, Nagykőrösi u. 32.
Baranya Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyel
Cím: 7623 Pécs, Szabadság u. 7.
Békés Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 5600 Békéscsaba, Szarvasi út 107.
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím:3526 Miskolc, Blaskovics u. 24.
Csongrád Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 6721 Szeged, Tisza L. krt. 11. – 2011.04.01-től
Fejér Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 8000 Székesfehérvár, Piac tér 12-14.
Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 9022 Győr, Türr István u. 1.
Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 4024 Debrecen, Szent Anna u. 36.
Heves Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 3300 Eger, Kossuth Lajos u. 9.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 5000 Szolnok, Ady Endre út 35-37.
Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 2800 Tatabánya, Fő tér 4.
Nógrád Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelem- Felügyelőség
Cím: 3100 Salgótarján, Mérleg út 2.
Somogy Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 7400 Kaposvár, Csokonai u. 3.
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 4400 Nyíregyháza, Hatzel tér 10.
Tolna Megye Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 7100 Szekszárd, Szt. István tér 11-13.
Vas Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 9700 Szombathely, Széll Kálmán u. 31-33.
Veszprém Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Cím: 8200 Veszprém, Megyeház tér 1.
Zala Megyei Kormányhivatal
Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
Felügyelőség-vezető: Dr. Molnár Sándor
Cím: 8900 Zalaegerszeg, Göcseji út 24.
A cikk forrása: