Jogszabályváltozás, mely érinti a KRESZT!
Azzal sincs mindig tisztában mindenki, hogy ezekkel – kategóriáktól függően – milyen és mennyi pótkocsit vontathat közúton. Kigyűjtöttük az ide vonatkozó aktuális jogszabályokat, melyeket legutóbb a 2015. április 9-én közzétett 90/2015. (IV. 9.) Korm. rendeletben módosítottak. A közlemény szerint a kategóriák besorolását a 2006/126/EK irányelvek alapján végezték a jogalkotók. Ahhoz, hogy felsoroljuk a mezőgazdasági vontatókra érvényes járműkategóriákat, először tisztában kell lennünk a járműkategóriák és alkategóriák pontos meghatározásával.
Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik) és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:
• hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében,• folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;
• hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,• legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében.
Könnyű négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek
• hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3≥-nél a külső gyújtású motorok esetében;
• legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében.
Olyan motorkerékpár, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg.
Olyan motorkerékpár, amelyek teljesítménye a 35 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,2 kW/kg-ot nem haladja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át.
Legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár.
Olyan motorkerékpár, amely nem tartozik az „A1” és „A2” kategóriába, az „A” korlátozott kategóriába, továbbá motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot meghaladja.
Olyan négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (L7e kategória, az árufuvarozásra szánt járművek esetében az 550 kg-ot), az elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva és amelyek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot. Ezek a járművek motoros tricikliknek minősülnek, és teljesíteniük kell az L5e kategóriába tartozó motoros triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket, kivéve, ha külön irányelvekben ettől eltérő rendelkezés szerepel.
a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű.
A „B” kategóriába tartozó vontató jármű és pótkocsi vagy félpótkocsi olyan szerelvénye, amelyben a pótkocsi vagy félpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg.
A „D1” vagy „D” kategóriába nem tartozó, 3500 kg-ot meghaladó, de legfeljebb 7500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény.
A „C1” kategóriába tartozó járműből és nehéz pótkocsiból álló olyan járműszerelvény, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 12 000 kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan járműszerelvény, amelyben a vontató jármű a „B” kategóriába tartozik, pótkocsijának vagy félpótkocsijának megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot meghaladja, de a szerelvény megengedett legnagyobb össztömege a 12 000 kg-ot nem haladja meg.
A „D1” vagy „D” kategóriába nem tartozó, 3500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény.
A „C” kategóriába sorolt gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény.„D1” kategória:
A vezetőn kívül legfeljebb tizenhat utas szállítására tervezett és gyártott, 8 m-t meg nem haladó legnagyobb hosszúságú gépjárművek; „D1” kategóriába tartozó gépjármű és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény.
A „D1” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény.
A vezetőn kívül több mint 8 utas szállítására tervezett és gyártott gépjárművek, illetve az ilyen gépjárműből és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény.
„D” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény.
Trolibusz meghatározása nemzeti kategóriáknál.
• kerti traktor
• állati erővel vont jármű
• mezőgazdasági vontató (mezőgazdasági és erdészeti traktor) és két nehéz pótkocsi
• lassú jármű és pótkocsi
• kerti traktor
• állati erővel vont jármű hajtására
• segédmotoros kerékpár (ide értve a „mopedautót” is)
• segédmotoros kerékpár (ide értve a „mopedautót” is)
• állati erővel vont jármű hajtására
• kerti traktor (16. életév betöltése után)
• trolibusz
• mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsi
• segédmotoros kerékpár
• lassú jármű és pótkocsi
• kerti traktor
• állati erővel vont jármű hajtására
• kerti traktor
• állati erővel vont jármű hajtására