ÍGY ADÓZHATUNK JÖVŐRE
Akár félmillió adóalany is kaphat kisebb-nagyobb könnyítést januártól, mert megbízhatónak számít. Az adóhivatalnak pedig többet kell fizetnie, ha hibázott, és akár 2,5 millióval is kárpótolhat minket, ha jogtalanul inkasszózott vagy bírságolt. Az Államreform Bizottság a tervek szerint augusztus utolsó napjaiban véglegesíti az adózás rendjéről szóló törvény új változatát, átnéztük, mi várható.
A Nemzetgazdasági Minisztérium az adózás rendjéről szóló törvény újrafogalmazására készül. A jelenlegi jogszabályt még 2003-ban alkották meg, és azóta már jó néhányszor toldozták-foldozták ahhoz, hogy megérjen az idő a leváltására.
A NAV élére Tállai Andrást, a tárca parlamenti államtitkárát, Varga helyettesét tartják esélyesnek. A fideszes politikus azért lehet jó választás, mert polgármesteri múltjával és közgazdászi, adótanácsadói végzettségével illik is, meg nem is az adóhivatali környezetbe, de legalábbis nem retten meg attól, hogy újraszabja a szervezetet.
Merthogy ez vár a NAV-ra. Varga Mihály már tavasszal megmondta, mi a problémája.
“Ha egy adóvizsgálat hat hónap alatt nem zárul le, akkor az adóhivatallal is baj van.
Ekkor fogalmazta meg először, hogy az adózás rendjének átalakítására készülnek.
“ Az eddigi szemlélet mindenkiben adócsalót látott, most azonban elérkezett a felülvizsgálat ideje, és el kell jutni oda, hogy a rendszer meg tudja különböztetni a jó adózót a csalótól.
DE MIKÉNT LEHET DEFINIÁLNI A JÓ ADÓZÓT?
A Híd Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt. vezető adótanácsadója, az 1998-tól 2012-ig az adóhatóságnál dolgozó Verbai Tamás azt mondja, a jogszabály jelenleg is ismer ehhez hasonló kategóriát, ez a minősített adózói kör. Ők azok, akik legalább három éve működnek már, mindig időben teljesítik adókötelezettségeiket, nem indítottak ellenük végrehajtási eljárást, nem volt adóhiányuk, nem álltak csőd-, felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alatt.
Ők azonban jelenleg mindössze néhány ezren vannak. Az is igaz ugyanakkor, hogy a nyilvántartásba vételt az adózó kérelmezheti, és a kedvezmények jelenleg nem elég vonzók.
A kormány most várhatóan bővíti azt a kört, amelynek hajlandó engedményeket tenni, bár a pontos feltételeket még nem hozták nyilvánosságra. Egyes esetekben péládul fizetési könnyítést kaphatnak. Az ellenőrzéseknek a miniszter által is kifogásolt elhúzódását elsőként a jó adózók számára korlátozhatnák, legfeljebb fél évben. A megbízható adóalanyok saját maguk is kezdeményezhetnék az ellenőrzésüket egy magasabb díj fejében.
Újdonság lehet az is, hogy a kisebb vállalkozásoknál, magánszemélyeknél az adóbírság általános mértékét alacsonyabban határoznák meg. Most a megállapított adókülönbözet 50 százaléka lehet a büntetés. Kivétel ez alól a bevétel eltitkolása és a könyvek meghamisítása, ami az adóhiánynak akár a 200 százalékára is bírságolható. Bár a hatóság a körülményeket eddig is mérlegelhette, de előnyösebb, ha az adóbírság általános mértéke eleve 10 vagy 20 százalék.
A tervek között szerepel, hogy az adóhatóság számára is súlyosabb legyen annak következménye, ha hibázik. Ha az adóhatóság egy vállalkozás áfa-visszaigénylését határidőn túl teljesíti, akkor jelenleg a jegybanki alapkamat (1,35 százalék) kétszeresének megfelelő a késedelmi kamatot fizet - tájékoztatott a Híd Adószakértő vezetője. Úgy tudni, hogy januártól a jelenlegi duplájára emelnék a „motivációt”.
Ha pedig az adóhatóság határozata utóbb jogszabálysértőnek bizonyul, akkor a fellebbezés utáni eljárásért befizetett illeték ötszöröse, de legalább 250 ezer forint járna vissza. Az összeg a jelenlegi maximális illeték, az 500 ezer forint alapján akár 2,5 millió forintra is duzzadhatna.
A BEVÉTELRE AZÉRT VIGYÁZNAK
Felmerült az is, hogy az adóhivatal eljárása ismét csak egyfokú lenne, és a NAV megállapításait közvetlenül a bíróság ítélhetné meg. Ez is mérsékelné az adóhivatali dolgozók szerepét. A változtatást az is indokolja, hogy az adóhatóság másodfoka nagy arányban helyben hagyja az elsőfokú intézkedést. Ez az arány 2014-ben 82 százalék volt, tehát ezekben az esetekben gyakorlatilag felesleges volt az ügymenet.
Az is igaz ugyanakkor, hogy a bíróság is 72 százalékban egyetértett a NAV-val, hiába fellebbezett az adózó.
Azt is mérlegeli a kormány, hogy az egyablakos ügyintézés érdekében a kormányhivatalok alá szervezzék a NAV bizonyos részlegeit – mondta kérdésünkre az Államreform Bizottság egyik tagja, Kovács Árpád. A Költségvetési Tanács elnökeként ő azt tartja a változtatások egyik fontos szempontjának, hogy az egyszerűség és a hatékonyság mellett ne csökkenjen az államháztartás adóbevétele. Mint mondta, várhatóan augusztus utolsó napjaiban ülésezik újból a testület, és akkor válnak véglegessé az elképzelések.
Az adózás rendjéről szóló új törvénybe várhatóan az is bekerül, hogy tovább egyszerűsítik a személyi jövedelemadó bevallását, legalábbis azoknak, akik kizárólag bérjövedelemmel rendelkeznek. Ha másképp nem kérik, akkor helyettük maga a NAV készíti majd el a bevallást, de ez először leghamarabb 2017 májusában történhet meg.
A napokban felmerült az is, hogy az online pénztárgépekhez hasonlóan annak a vállalkozói körnek is szorosabban a körmére néznének, akik nem dolgoznak kasszával. A számlák kiállítását is elektronikus útra terelnék, és azokba is online betekinthetne az adóhivatal. Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy ez kit érintene és milyen kiadásokkal járna. Kérdeztük a Nemzetgazdasági Minisztériumot, de megkeresésünkre egyelőre nem érkezett válasz.
A cikk forrása: http://vs.hu/gazdasag/osszes/igy-adozhatunk-jovore-0812#!s0