Friss – Egyszerűsítette a telefonos ügyintézést a NAV!
Az ÜCC a legkorszerűbb IP technológiára épülve biztosítja az ügyfelek területi (illetékesség) és ügyviteli specializáció (telefonon keresztül intézhető egyes adóügyek) alapján történő kiszolgálását. Az IP, azaz Internet Protokoll segítségével történő hangátvitel a távközlés olyan formája, ahol a beszélgetés nem a hagyományos telefonhálózaton, hanem az interneten vagy más, szintén IP-alapú adathálózaton folyik.
A telefonos ügyintéző rendszerben a NAV adóztatási szerve – a hivatkozott NGM rendelet értelmében – az alábbi ügyek telefonos intézésének lehetőségét biztosítja:
2. adóazonosító jelről igazolás kiállítás,
3. levelezési cím rögzítés,
1 Az adóügyek állami adóhatóság előtt történő elektronikus intézésének szabályairól és egyéb adózási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 47/2013. (XI.7.) NGM rendelet
4. közösségi adószám igénylés,
5. az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 23. § (3) bekezdése szerinti bejelentés (értékhatár elérésének bejelentése),
6. egészségügyi szolgáltatási járulék hatálya alá történő bejelentkezés,
7. az Art. 16. § (4) bekezdése szerinti (biztosítotti bejelentés) kötelezettséggel összefüggésben a munkáltató vagy a kifizető által hibásan benyújtott bejelentő és változás-bejelentő adatlap javítás,
8. papír alapon érkezett, vagy papír alapon is benyújtható, elektronikus úton érkezett bevallás javítás2,
9. adónemek közötti átvezetés kezdeményezése,
10. hibásan benyújtott átvezetési kérelem javítása,
11. személyi jövedelemadó tartozás rendezését követő kiutalás az önkéntes biztosító pénztár részére, nyugdíj-előtakarékossági számlára, nyugdíjbiztosítási számlára,
12. adófolyószámlával kapcsolatos észrevétel,
13. adó-, együttes adó-, és jövedelemigazolás iránti kérelem előterjesztése,
14. a gépjármű forgalmazók illetékmentességének megállapításához kapcsolódó nyilatkozat rögzítés,
15. tájékoztatás az ellenőrzést végző személy személyazonosságáról és megbízásának érvényességéről, a megbízólevél számáról, az ellenőrzés alá vont adónemekről és időszakról,
16. tájékoztatás a közösségi adószám érvényességéről,
17. egyedi tájékoztatás az adózó állami adóhatósághoz bejelentett törzsadatairól, az adózó adószámlájáról, az adózó adószámla-kivonatáról, az adózót érintő fizetési kötelezettségről, köztartozásról, adóügyek elektronikus intézésére vonatkozó adóhatósági regisztrációról, az állandó meghatalmazásról, az adózó bevallásainak adatairól, az adózó hibás bevallásáról, az adózó által elmulasztott bevallások miatt kiszabott mulasztási bírságról.
2015. január 1-jétől a 2014-es évre vonatkozó 1453, 1453NY, 1453ADÓNYILATKOZAT elnevezésű személyi jövedelemadó bevalláshoz kapcsolódó formanyomtatványokon is lehetőség nyílik az ÜCC használatához
Szükséges ügyfélazonosító-szám igénylésre. A személyi jövedelemadó bevallásokon ügyfélazonosító-szám kérelmezése csak az esetben történhet, ha a bevalláson szereplő adózó és a benyújtó személye azonos. Meghatalmazott, illetve képviselő útján PIN kód igénylés nem lehetséges.
A telefonos ügyintézést lehetővé tevő ügyfélazonosító-számmal kapcsolatos ügyintézést a NAV bármelyik megyei (fővárosi) adóigazgatóságán lehet kezdeményezni. Az ügyfélazonosító-szám igénylés papír alapú benyújtása esetén biztonsági, ún. „bélelt” borítékban, ajánlott küldeményként postázza az adóhatóság az ügyfél részére, míg a kérelem ügyfélkapun keresztül történő benyújtása esetén, az ügyfélazonosító-szám a kérelmező elektronikus tárhelyére kerül megküldésre. Az ügyfélazonosító-szám kiadására a közigazgatási ügyintézési határidő általános szabályai vonatkoznak, ugyanakkor a tapasztalatok szerint – elsősorban az elektronikus úton igényelt – azonosítók legfeljebb néhány napon belül kiküldésre kerülnek.
Az ügyfélazonosító-szám elvesztését, megsemmisülését, jogosulatlan személy által történt megismerését az adózó haladéktalanul köteles az adóhatósághoz papíralapon írásban, vagy az ügyfélkapun keresztül elektronikus úton, illetve az ÜCC rendszeren keresztül telefonon bejelenteni. Ez utóbbi esetben az adóhatóság az adózó azonosítását az általa nyilvántartott, természetes azonosító adatok segítségével végzi el. Az ügyfélazonosító-szám letiltása esetén a szolgáltatás további igénybevételéhez mindenképpen új TEL nyomtatvány benyújtása szükséges.
Az EGYKE adatlap a ’T180-as elnevezésű adatlapot váltotta fel, melynek bevezetésével egyidejűleg az adózóknak elérhetővé vált a meghatározott ügycsoportokra vonatkozó – nem csak a teljes körű – képviseleti meghatalmazás megadása is a telefonos ügyintézés során. A 2015. július 17-e előtt a ’T180-as nyomtatványon benyújtott meghatalmazások továbbra is feljogosítanak a telefonos ügyintézésre, mint teljes körű meghatalmazás, azonban a már meglévő meghatalmazások módosítására vagy az új meghatalmazás bejelentésére csak az EGYKE adatlapon van lehetőség.
2. Ha az ügyfél képviselőként, tehát más nevében jár el, akkor meg kell adnia annak az adózónak az adószámát vagy adóazonosító jelét is, akinek az ügyében el kíván járni. Célszerű ezért az ügyfélazonosító-számot, valamint az adószámot/adóazonosító jelet a hívás kezdeményezése előtt előkészíteni.
Az adatbiztonságot szolgálja, hogy amennyiben az ügyfél több alkalommal is téves egyedi azonosítót használ, a rendszer a jogosultságát egy órára felfüggeszti, amelyre hangbemondás figyelmezteti. Az ideiglenes letiltás utáni többszöri sikertelen próbálkozást követően az azonosító törlésre kerül. Törölt ügyfélazonosító-számmal rendelkező ügyfeleink a szolgáltatást a TEL nyomtatvány ismételt benyújtása, új ügyfélazonosító-szám képzése és kiküldése után vehetik igénybe.
A telefonhívást a rendszer a telefonáló illetékessége szerinti megyei igazgatóságra, az adott típusú telefonos ügyintézésre bejelentkezett ügyintézőhöz osztja le. A telefonos ügyintéző rendszer menüstruktúrája a NAV honlapjáról letölthető.
A rögzített telefonbeszélgetéseket az adózók 90 napon belül üzemidőn kívül, vagyis akár az éjszakai órákban illetve hétvégén is visszahallgathatják. A visszahallgatás feltétele, hogy az ügyfél a beazonosítást követően rendelkezzen a telefonbeszélgetéshez kapcsolódó ügyiratszámmal. Az ügyiratszámot ügyfeleink a beszélgetés során az ügyintéző tájékoztatása alapján, vagy a PIN kód igénylés során megadott e-mail címre, vagy sms fogadására alkalmas telefonszámra küldött szöveges üzenet útján ismerhetik meg.
A NAV adóztatási szervének telefonos ügyintéző rendszere belföldről helyi tarifával hívható a 06-40/20-21-22 telefonszámon, de külföldről is elérhető a 36-1/441-96-00 telefonszámon.
- hétfőtől csütörtökig 8.30-16 óráig,
- pénteken 8.30-13.30-ig