Hadat üzentek a fogyasztói társadalomnak
„Akkor történt, amikor először hallottad a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt? Vagy amikor olvastad, hogy már az anyatej is mérgez? Vagy amikor először kóstoltál igazi édes lédús házi paradicsomot?” - Így szól a Ne Vásárolj Semmit Nap szlogenje.
A szervezők minden évben november utolsó péntekén arra buzdítanak, hogy vegyük fel a harcot a fogyasztói társadalom beteges vásárlási szokásaival.
Azóta nagyon sok szervezet csatlakozott az eseményhez, melyet Budapesten kívül vidéki városokban is tartanak már - mondta Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa a Kossuth rádió Oxigén című műsorában. - Ezen a napon szeretnénk felhívni a figyelmet arra, mennyire fenntarthatatlanok a vásárlási szokásaink. Az egynapos böjt nem sokat ér önmagában, így a segítségével egy kicsit távolabbról tudjuk szemlélni az életmódunkat - fogalmazott.
A mai reklámok már nagyon szofisztikáltak, nem egy terméket, hanem egy életérzést adnak el vele. Egyfajta jóléti társadalmi csoporthoz való tartozás érezhetünk, ha viszonylag olcsón olyan ruhákat tudunk venni, amelyek látszólag jómódot tükröznek. Az ár mellékes, akár el is adósodhatunk emiatt, ezt hirdetik a reklámok - magyarázta.
Ugyanakkor a kutatások szerint a megvásárolt ruhák körülbelül 25 százalékát hordjuk, a többit csak a reklám hatására vesszük meg, de nem tudjuk használni. Hasonló ez az élelmiszerek esetében is, azok beszerzése mintegy 40 százaléka egy impulzus hatására történik, nem előre megtervezetten - hívta fel a figyelmet Andacs Noémi.
Valódi ördögi kör
A vásárlás sokaknál valamilyen kompenzációt jelent, valaminek ellensúlyozására történik. Sokszor betegeges formát is ölthet: a depresszió, az elégedetlenség, a frusztráció elfojtására használják. A pénzköltés azonban csak rövid idejű örömöt okoz, ezért újra és újra vásárolni kell, hogy a pozitív érzetet fenn lehessen tartani - mutatott rá.
Tudatosabban kell élni
Elismerte: nehéz szembe menni a fősodorral, de a Ne Vásárolj Semmit Nap ezt hivatott erősíteni. Egyfajta tudatosodást idézhet elő: segít elhatározni, hogy ne dőljünk be a szezonális akcióknak, kevesebb időt kell vásárlással töltenünk, értelmesebb dolgokra költhetjük a pénzünket és meg is tudunk akár takarítani - sorolta.
Szükség is lenne változásra, mert ahhoz, hogy a Föld lakossága a jelenlegi szinten tudjon élni, körülbelül 1,5-2 bolygóra lenne szükség.