PÁLYÁZAT, ÁLLAMI TÁMOGATÁS, SZOCIÁLIS ELLÁTÁS, SEGÉLY, NYUGDÍJ, GYES, GYED, CSOK (SZOCPOL), CSALÁDI PÓTLÉK, VÁLLALKOZÁS, MUNKAHELY, LAKÁS, OTTHON, PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓ

A legfrissebb pályázati lehetőségek, állami-, EU-s finanszírozású támogatások több kategóriában is. (napkollektor, napelem, hőszigetelés, nyílászáró, társasház, képzés)
Vissza nem térítendő állami támogatásokról, forrásokról kaphat tájékoztatást. Támogatások vállalkozásoknak, családoknak, iskoláknak, diákoknak. Szociális ellátások, segély, nyugdíj, gyes, gyed, csok (szocpol), családi pótlék.



2015. november 10., kedd

Jöhet az új szabály: bringával a piros sem mindig tilos?

Jöhet az új szabály: bringával a piros sem mindig tilos?


Egyre több szabadságot kapnak a magyar kerékpárosok, ittasan is nyeregbe ülhetnek, egyirányú utcákba hajthatnak be, mindezeket KRESZ-vizsga nélkül. Ugyanakkor nem kötelesek felelősségbiztosítást kötni, így ha kárt okoznak egy másik közlekedőnek, semmi nem garantálja, hogy a sértett kártalanítást kap. Az autós-kerékpáros háború talán soha nem fog véget érni, de csitulni látszik, aminek egyik oka, hogy az autós időnként kerékpárra száll át, a kerékpáros pedig olykor autót is vezet.


Túlzás nélkül kerékpáros forradalom tanúi lehettek a magyar városok az elmúlt tizenöt évben. Az autós és kerékpáros érdekvédelmi szervezetek ebben a "forradalmi hangulatban" üdvözlik, hogy a jogalkotó követi az élet változásait – még ha a problémákat nem is mindig fontossági sorrendben oldják meg -, sőt, még abban is egyetértenek, hogy a kerekezők is kössenek felelősségbiztosítást.
A döntéshozók kénytelenek lépést tartani a változással és az új jelenségekhez igazítani a közlekedési szabályokat. Így oldották fel az alkoholfogyasztás tilalmát a kerékpárosokra, majd azt is megengedték, hogy ha a feltételek adottak, akkor az egyirányú utcákba szemből is behajthassanak. Sőt már közelít hozzánk Nyugat-Európából a legújabb trend, ami bizonyos esetekben megengedi, hogy a kerekezők még a piros lámpán is átmenjenek.
"Mint az egyirányú utcák kerékpáros kétirányúsításának, ennek is az a lényege, hogy a korábban autókhoz igazított szabályrendszert a növekvő és eltérő kerékpáros igények alapján megváltoztassák, a való élethez igazítsák" – mondta el a Helyi Híradók kérdésére Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub (MK) sajtószóvivője. Hozzáfűzte: Franciaországban sok helyen vezették be, hogy jobbra kanyarodásnál és párhuzamos járda melletti továbbhaladásnál engedélyezik biciklivel a piroson való áthajtást. A tapasztalatok pozitívak, hiszen a kerékpáros nem egy forgalmas kereszteződésbe hajt be, hanem védett területen halad tovább.

Az ittas bringázás mindkét oldalon kételyeket ébreszt

Az ittas bringázással kapcsolatban ugyanakkor óvatosak az MK háza táján. Halász Áron szerint „még nem látni, hogy mekkora hatása és gyakorlati haszna lesz a rendelkezésnek, de az biztos, hogy volnának fontosabb módosításra szoruló szabályok”. A kerékpáros klub szerint sok vitás helyzetet okozhat egy-egy baleset után az előírás, ami az alkoholt fogyasztó ember saját belátására bízza, hogy ittasan visszamászik-e a kerékpár nyergébe.

Ezzel kapcsolatban a Magyar Autóklubnak is vannak kételyei – tette hozzá Kovács Kázmér, a szövetség vezető jogásza - , bár azt nem ellenzik, hogy a kerekezőket kivették a nulla tolerancia hatálya alól. Kovács Kázmér szerint annyi ital „férhet bele”, amennyit más országokban az autóvezetőknek is megengednek: nagyjából két pohár sör.

A kerékpározás veszélyes, az ittas bringázás pedig még inkább

A KSH adatsorai ugyanakkor azt jelzik, hogy a kerékpározás veszélyes, az ittas bringázás pedig még inkább az. Jöjjön néhány sarokszám az elmúlt évekből. 2013-ban 3822 balesetben vett részt kerékpár, ebből 2004-szer okozták a balesetet a bringások; 459 esetben ült ittas ember a nyeregben, és 46 esetben volt halálos áldozata a balesetnek, többnyire maga a vétkes kerékpáros. 2014-ben kevesebb, 1872 balesetet okoztak kerékpárosok, 405 alkalommal ivott a kerékpáros, és 55 esetben volt halálos áldozat. Kerékpárral bukni ráadásul kifejezetten veszélyes, ezt is igazolja, hogy a tragédiák mellett 690 esetben súlyos sérülést szenvedett a kerekező.

Ahol több a kerékpáros, ott biztonságosabb közlekedni

Arról, hogy a bringásoknak jobban kellene ismerniük a KRESZ-t, nincs vita, ugyanakkor a kerékpáros és autós szervezetek máshogy közelítik meg a kérdést. Az Autóklub a fiatalok képzésében látja az üdvözítő utat; szorgalmazzák, hogy a KRESZ-oktatás legyen kötelező része az általános iskolai tananyagnak, és vizsgát is tegyenek belőle a fiatalok, mielőtt egyedül kimennek a közútra.
Az Autóklub a rendőrséggel karöltve „Ki a mester két keréken?” néven már évek óta ügyességi versenyt szervez a gyerekeknek. Ugyanakkor a kerékpáros klubnál nagyobb léptékben szemlélve a folyamatokat, úgy látják: a biztonságos bringázás alapfeltétele, hogy minél többen járjanak kerékpárral. „A tapasztalat azt mutatja, hogy ahol több a kerékpáros, ott biztonságosabb közlekedni” – fogalmazott Halász Áron.


Gyerekkortól, az iskolában kellene tanítani

Az MK szerint oktatni is fontos, de „nem feltétlenül a kerékpározás oktatására lenne első körben szükség, hanem az együtt közlekedés, a partnerség megtanítására már gyerekkortól, tantervi szinten”. Halász Áron azt is elmondta: bár sok kerékpárút épült, továbbra is feladat a megfelelő infrastruktúra kialakítása. „Sajnos a korábbi évtizedek jelszava az volt, hogy „tüntessük el a kerékpárosokat az útból”. Így kerültek a járdákra a bicikliutak, további konfliktusokat, rossz beidegződéseket, baleseti kockázatokat okozva. A debreceni eset (szerdán egy 11 éves kerékpáros kislányt gázoltak halálra) is ilyen helyen történt. Az ország legtöbb kerékpárútja nem megfelelő kialakítású, nagy szükség lenne az újratervezésükre, hogy kiszolgálhassák a növekvő igényeket” – részletezte a szóvivő.

Nehéz megállapítani a bringás felelősségét

A kerékpárosok számonkérhetősége szintén rendezésre váró kérdés. Egy ütközésnél a kerekezők kárt tehetnek az autókban, de akár súlyos baleseteket, tragédiákat is okozhatnak. A Magyar Autóklub jogásza szerint még akkor is nehéz megállapítani a bringás felelősségét, ha nem hajt el az ütközés, baleset helyszínéről.
Vannak olyan lakásbiztosítások, amelyek fedezik az ott lakók kerékpárral okozott kárait, az Autóklub szerint ez egyszerű és hatékony megoldás lehetne. A Magyar Kerékpárosklub már elébe is ment a kérdésnek: a tagoknak belépéskor felajánlják, hogy kössenek felelősségbiztosítást.


Kerékpáros felelősségbiztosítást egyébként több biztosító is kínál, ezeket balesetbiztosítással kötik össze. Különféle díjcsomagokat választhatnak a bringások, évi 2500-tól 16 ezer forintig, de a legolcsóbb konstrukció a Magyar Kerékpárosklubnál érhető el: aki kiváltja a tagságot, annak mindössze 1700 forintba kerül egy évig az anyagi biztonság.
A cikk forrása: hirado.hu