Péntektől változások jönnek a magyar békéltető testületeknél és a fogyasztóvédelmi törvényben!
A vásárlók jelentős része még mindig nem tudja, mi is az a békéltető testület, pedig minden boltban megtalálható a felirat, hogy panaszunkkal e testülethez is fordulhatunk. Semmit sem tudni arról, a békéltetők milyen eredménnyel dolgoznak, mikor kinek adnak igazat.
A fogyasztóvédelmet dicsérő politikusok pedig sokat beszélnek arról, milyen jó a rendszer, de az eljárások pontos eredményeit homály fedi – közölte a Blokk.com.
Lapunk is beszámolt a fogyasztóvédelmi törvény azon változásáról, miszerint a kereskedő, ha bepanaszolják a békéltető testületnél, köteles lesz megjelenni. A szabály péntektől él, aki megszegi, kemény bírságra számíthat.
Bírósági eljárás helyett békéltető testület
A portál lapunkhoz eljuttatott közleményében kifejtette, a testületek fő feladata megkísérelni egyezséget létrehozni a reklamáló vásárlók és a fogyasztók kifogását elutasító szolgáltatók, boltosok között. Ehhez az szükséges, hogy a vásárlók – ha a vitájukat nem sikerül azonnal rendezniük – a lakóhelyük szerinti, a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testülethez forduljanak a hosszadalmasnak ígérkező bírósági eljárás helyett. Budapest mellett minden megyében található ilyen.
Természetesen nem mindig sikerül egyezséget létrehozni a vitázó felek között, ilyenkor határoznia kell a békéltető testületnek, kinek is van igaza. Ezért is fontos szabály kezdetektől fogva, hogy a bepanaszolt szolgáltató köteles dönteni arról, aláveti-e magát a testület állásfoglalásának, természetesen még a határozathozatal előtt.
Tízezer alkalommal fordultak tavaly a testülethez
A Blokk.com közölte, 2014-ben tízezer alkalommal fordultak a vásárlók a békéltető testületekhez, ennyi adat elérhető, de arról már nincs semmiféle nyilvános információ, hogy milyen sikerrel, hány esetben kinek volt igaza. Szerintük ez azért is fontos lenne, mert a békéltető testületek elérhetőségét kötelező a boltokban, szolgáltató helyeken feltüntetni, de a vásárlók nem tudják, miért érdemes őket megkeresni. Sokak fejében még a vásárlók könyve a legfőbb panaszfórum. A bepanaszolt szolgáltató vállalkozásnak egyébként eddig is együtt kellett működnie a békéltető testülettel, így nyolc napon belül írásban válaszolnia kellett a testület megkeresésére – hangsúlyozta a Blokk.com közleménye.
A szakportál szerint, ha a vállalkozás székhelyét vagy telephelyét nem a területileg illetékes békéltető testület szerinti megyébe jegyezték be, akkor nem kötelező megjelennie a meghallgatáson. A kereskedelmi láncok, amelyek a megyéket tekintve foghíjasak, így megúszhatnak egy-egy megjelenést. A több telephelyes, több megyében fióktelepes vállalkozásoknál már szerencse kérdése is mindez. A Blokk.com hangsúlyozta, a friss törvénymódosítás szerint minden esetben bírságot kell kiszabnia a fogyasztóvédelmi hatóságnak, ha a vállalkozás nem tesz eleget a békéltető testületi eljárás rendjében meghatározott együttműködési kötelezettségének.
Forrás : mno.hu
Szerző : Hírösszefoglaló