Így készülj az elszámolásra!
A pénzügyi intézményeknek a fogyasztókkal kell elszámolniuk: fogyasztónak minősül a gazdasági tevékenységi körén kívül szerződést kötő magánszemély. E tekintetben a szerződésben foglaltakból kell kiindulni, és a banknak kell bizonyítani igazát, ha kétségbe vonja az adós fogyasztói minőségét. Ezt természetesen nem kell megtennie, ha a szerződésből egyértelműen kiderül, hogy vállalkozási céllal, vagy vállalkozási minőségében járt el az adós, ilyenkor nem jár az elszámolás.
Forinthitelek, devizahitelek, pénzügyi lízingszerződések. Nem csak a jelzálog fedezetű szerződések érintettek, de vannak kivételek is:
fizetési számlához kapcsolódó, valamint
az állami kamattámogatással nyújtott lakáscélú forintalapú kölcsönszerződések esetén nem kell a banknak elszámolnia.
Még élő, és a már megszűnt szerződéseket is érinti az elszámolás.
Jogszabályok rögzítik, hogyan kell az elszámolást elvégeznie a pénzügyi intézményeknek. A tisztességtelen árfolyamrésből és a tisztességtelen egyoldalú módosításokból eredő fogyasztói túlfizetésekkel kell egyidejűleg és együttesen kell elszámolnia a pénzügyi intézményeknek, mintha a túlfizetések a törlesztés időpontjában teljesített előtörlesztések lettek volna. Lényegében az egész törlesztési folyamatot (hónapról hónapra) újra kell számolni. Ezt a levezetést az adós részletes elszámolás formájában jogosult kikérni a bankjától. Élő szerződéseknél a tőketartozást és a havi törlesztőt csökkentheti az elszámolás, már megszűnt szerződések esetében pénz visszafizetésére lehet számítani.
Az elszámolás két lényeges problémakört érint:
a fogyasztói követelésre pl. a különböző kedvezmények, könnyítések (ha voltak), ezek mértékével ugyanis csökkenthető a fogyasztói követelés;
hosszabb ideig fenn álló, jelentősebb törlesztési problémák, késedelmek (ezek miatt szintén csökkenhet a fogyasztói követelés).
Érdemes tudni!
Amennyiben a szerződés 2015. szeptember 30-ig megszűnt (és abból eredően már nincs a feleknek követelése egymással szemben), a bank jogosult közlemény formájában is eleget tenni az elszámolással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségének, feltéve, hogy az adott szerződés vonatkozásában egyoldalú kamat-, díj- és költségemelésre nem került sor.
Igen, mert a vonatkozó jogszabályok tételesen rögzítik, milyen esetekben keletkezik a fogyasztónak követelése a bankkal szemben. Amennyiben a bank pl. nem emelt tisztességtelenül kamatot, vagy nem emelt díjat, az elszámolás eredménye akár nulla is lehet. Abban az esetben is nullás lehet az elszámolás, ha keletkezik fogyasztói követelés, de azt a bank jogszerűen csökkenti valamilyen korábban általa nyújtott kedvezmény levonásával.
Érdemes egyeztetni a szerződés valamennyi érintettjével (pl. adóstárs, kezes, zálogkötelezett).
A bank – több adós esetén – annak küldi ki az elszámolást, akivel a szerződéssel kapcsolatos levelezéseket eddig is bonyolította. A további adósok, a kezes vagy a zálogkötelezett kérheti, hogy részére az elszámolás másolatát a pénzügyi intézmény tájékoztatásul küldje meg.
Érdemes már az elszámolás megérkezése előtt összegyűjteni a hiteltörténettel kapcsolatos valamennyi dokumentumot (szerződés, egyenlegközlők, levelezések), mert így könnyebb az elszámolásban szereplő adatokat ellenőrizni.
Az elszámolási levél kézhezvételét követően lehetőség van részletes elszámolást kérni, ezt az igény beérkezését követő 5 munkanapon belül köteles a bank megküldeni.
Amennyiben a szerződésből eredő tartozást egy követeléskezelő felé kell megfizetni, a banktól kapott elszámolás birtokában írásban jelezzük a követeléskezelőnek az elszámolás elkészítésére vonatkozó igényünket!
Az elszámolással kapcsolatban speciális panasztételi, igényérvényesítési szabályok érvényesek. A fogyasztónak az elszámolás átvételét követően 30 napja van, hogy írásban panaszt tegyen, amennyiben adathibát, vagy számolási hibát talál. Szintén panaszt lehet tenni, ha a pénzügyi intézmény a törvényi kötelezettség ellenére nem küldi meg az elszámolást. A panaszra 60 napon belül kell a banknak válaszolnia, amelyet követően az adós – indokolt esetben – a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárását kezdeményezheti.
Nagyon fontos: a PBT-hez csak olyan panasszal lehet fordulni, amelyet a banknak küldött panaszlevélben is megfogalmaztunk, de arra nem kaptunk választ, vagy úgy gondoljuk, jogszerűtlenül utasították el. Épp ezért rendkívül fontos, hogy már a legelső panaszlevél is indokolt, és kellően részletes legyen! Ehhez célszerű szakértő segítségét kérni!