A forint- és devizaelszámolásban érintetteknek érdemes megnézniük intézményük honlapját
A PBT elnöke felhívta a figyelmet: a forint- és devizahitelek esetében - a devizaalapú kölcsönökkel ellentétben - nem volt árfolyamrés, és a kamatemelés mértéke is alacsonyabb volt, ha volt ilyen. Tényleges tisztességtelen elvonások híján így jóval kevesebben kaptak elszámoló levelet, hiszen egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás, költségemelés hiányában nincs visszatérítendő összeg.
Az ügyfelek az elszámolás kézhezvételétől számítva 30 napig élhetnek panasszal pénzügyi intézményüknél. A hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások jellemzően most is az utolsó héten küldték ki az értesítők zömét. Ezért azokat a fogyasztók október közepe táján vehették kézhez, vagyis ekkortól nyílt meg panasztételi lehetőségük. Ilyen kérelmek azonban már októbertől folyamatosan érkeznek a testülethez.
A PBT elnöke azt tanácsolja, hogy a mostani elszámolásban érintett ügyfelek nézzék meg pénzügyi intézményük honlapját, ugyanis mindenki közzétette, melyik konstrukciói esetében nem volt egyoldalú emelés, s így nem kellett elszámolást kiküldeni. Abban az esetben, ha a szolgáltató azt nyilatkozta, nem hajtott végre egyoldalú emelést, és az ügyfél mégis kérelemmel fordul a PBT-hez, a fogyasztónak kell bizonyítania ennek az ellenkezőjét - figyelmeztetett a testület elnöke.
Az elszámolásra jogosultak esetében a jóváírandó, visszajáró összeg nagysága attól függ, hogy az adott intézmény az elmúlt években milyen mértékben emelt egyoldalúan, tisztességtelenül díjat, költséget, kamatot. Ezért az egyes intézmények által elszámolandó összegek között jelentős eltérések lehetnek, és - a devizaalapú hitelek elszámolásához képest - általában véve is jóval kisebb összegekre számíthatnak a fogyasztók. Emellett - szintén a devizaalapú hitelekhez viszonyítva - itt jóval nagyobb a kis összegű, rövid futamidejű fogyasztási hitelek, gyorskölcsönök aránya, amelyek kamatait nem emelték a finanszírozók. Így ezeknél értelemszerűen nincs a fogyasztók javára elszámolandó összeg.